Jag har en tendens att sörpla i mig alldeles för mycket kaffe om det bjuds, nån som känner igen sig? En kaffebryggare, pressokanna eller liknande som kan ge mig en liter kaffe gör att jag också dricker en liter kaffe.  Så en kapselmaskin är rätt melodi för mig när jag är ensam hemma. Jag testade Dolce Gusto Fiorucci,  som är en designad historia med 15 bars tryck.

Dolce Gusto Fiorucci är ett samarbete mellan NESCAFÉ Dolce Gusto  och det italienska modehuset Fiorucci som tillsammans lanserar en kaffemaskin i limited edition. Jag tycker den är ganska snygg, men det viktigaste för mig är ju ändå smaken.

Jag tycker framförallt att den rena kaffesmaken är bäst och favoriten bland alla blev Grande Intenso.  Chai Latten är också god, men jag har svårt för karamellvarianterna. Den varma chokladen uppskattades av barnen, och utbudet av smaker är stort, men framförallt lättillgängligt. Att man kan köpa kapslarna i vanliga butiker och de finns i nästan alla kedjor, är ett stort plus.

Maskinen har inte ett uppsamlingskärl för kapslar som många andra modeller, utan man tar ut och byter kapsel varje gång. Det här kändes meckigt i början, men är verkligen hundra gånger fräschare inser jag efter ett tag. De där uppsamlingskärlen blir snabbt rätt sunkiga, och det händer aldrig här. Dolce Gusto Fiorucci låter en del när den brygger iordning din dryck, och har faktiskt väckt min dotter när jag skulle göra Chai Latte en sen natt. Men dricker man te på mer normala tider är det förmodligen inget problem.

Jag tycker det här är en av de bättre kapselmaskinerna på marknaden, den är dessutom smart och pedagogiskt uppbyggd, med ett vridbart hjul för inställning av mängd vatten och en varm respektive kall knapp för bryggning. Den stänger av sig automatiskt redan efter 5 minuter, så den står inte och snor ström halva dagen om du är glömsk.

 FIORUCCI

Dolce Gusto Fiorucci,

Kommentera

Publiceras ej