Jag måste erkänna en sak, jag har inte ägt en kaffebryggare mellan 2001 och 2013, tills Gravity:n flyttade in hos mig. Trots det dricker jag smått ohälsosamma mängder kaffe varje dag. Men jag gör det i Presskannor (två storlekar), CafeSolokanna eller en Moccakanna som man får tejpa om med gängtejp stup i kvarten då den annars läcker (billigt köp på en marknad i Paris).

Jag har varit skeptisk till kaffemaskinerna som poppat upp som svampar det senaste åren, jag har förknippat dem med de där fasansfulla apparaterna som spottade ur sig en odrickbar sörja på kontor och offentliga miljöer för sisådär 15 år sen. Men jag visste ju faktiskt ingenting. Som vi alla vet baseras ju hat ofta på okunskap, men numer är jag en upplyst kvinna, och också en som påstår att iallafall en espressomaskin gör riktigt gott kaffe. Och att ordet kaffemaskin inte behöver betyda gammalt pulverkaffe utan även riktig espresso.

Jag testade Electrolux Favola, en espressomaskin avsedd för kapslar (Lavazzas) med 15 bars tryck och med ångfunktion för mjölkskumning. Favola har s.k thermoblocksteknologi som värmer endast upp den avsedda mängden vatten för varje kopp. Maskinen stänger av sig automatiskt efter 30 minuter.

 

Men, till den viktiga delen; hur smakade kaffet då? Det är ingen idé att tillverkarna öser tekniska specifikationer över oss om inte kaffet är gott. Men det är det! Jag blev positivt överraskad på många sätt, smaken är god, ångfunktionen funkar finfint och maskinen är helt ok att titta på. En negativ grej är kanske priset, ca 3:- för en kopp, eftersom man är låst till Lavazzas kapslar. Men jag funderade på hur mycket kaffe man häller ut i vanliga fall, när man kanske gör en halv kanna istället för de en eller två koppar som man egentligen ska dricka? Sedan är det även lite omständigt att alltid se till att ha kapslar hemma, vanligt kaffe kan man ju köpa i stort sett var som helst, även på en nattöppen bensinstation. Men det kanske man lär sig, att ha framförhållning.

 

Plus: Gott kaffe! Snabbt och lätt, speciellt om man är ensam.

Minus: Priset. En maskin till på bänken. Inget för middagen med 25 gäster. Att man är låst till en speciell kapsel som inte går att köpa varsomhelst.

Pris: ca 1 545:-

Kommentera

Publiceras ej