Det finns vissa saker jag skulle kunna leva på. Visst älskar jag råbiff och pulled pork och dumplings och bouillabaisse och… men att äta det varje dag skulle jag inte palla. Smoothie däremot kan jag äta/dricka varje dag utan att tröttna. Jag testade därför OBH Nordicas Smoothie Twister, en liten maskin med två bägare med drickpip.

Först tänkte jag att det nog egentligen var en onödig pryl, jag har ju ändå mixer till min matberedare och degblandare/assistent. Men matberedaren orkar jag sällan lyfta fram ur skåpet och mixern till assistenten är så stor. Är det bara jag som ska ha frukost-smoothie så behövs det ju inte flera liter.

Den här lilla maskinen var faktiskt liten och behändig att ha på bänken. Mer behändig än jag trodde och användes mer än jag trott. Den klarar frusen frukt som mango i bitar och låter inte så mycket när den gör sitt jobb. Dess 300 Watt verkar räcka till det jag använder den för, har dock inte testat med is då jag sällan gör den typen av smoothies.

Nackdelen är att ”drickpipen” inte direkt släpper ur så mycket, och om man som jag gillar mycket frukt som gör smoothien lite mer trögflytande är det enklare att skruva av korken och hälla i ett glas.

Annars fungerar den så att man lägger sin frukt/juice/grönsaker i bägaren och skruvar på delen med kniven. Vänd bägaren upp och ner, placera den i maskinen och vrid, så mixas allting. Lyft bara ur bägaren när du är klar och byt till drickpipen istället för knivdelen.

smoothie

Smoothie Twister, OBH Nordica, test,

Kommentera

Publiceras ej