Jag testade Elextrolux Ultramix Pro, en stavmixer, och som sagts många gånger så är det något jag skulle kunna leva på så är det smoothie. Eller, kanske lite annan mat också, men nästan bara smoothie. Min förra stavmixer fixade faktiskt inte riktigt kuber av frusen ananas eller jordgubbar och då blir det liksom inte så smooth i smoothien, så att säga.
 
Den här mixern massakerade alltihopa på ett litet kick. Den har ett blad med tre knivar och turbofunktion för hårdare grejer, typ nötter och is. Och den är stark och väldigt effektiv, 700 Watt (ni vet hur wattfixerad jag är), vilket är lika starkt som min stora matberedare som måste plockas fram ur skåpet. Jag blev oerhört glad över att en sådan smidig grej som en stavmixer kan vara så effektiv, det underlättar ju enormt i köket. Sedan har den fördelen att den kan stå rakt upp själv utan att välta, vilket jag tyckte var en riktigt bra egenskap. Självständighet uppskattas alltid!

Till stavmixern finns även dubbelvispar och en hackare (typ matberedare med knivar) på 1 liter. Med visparna har jag vispat grädde, smörkräm och annat kul och det går snabbare än med vanlig elvisp. I hackaren kör jag ibland ihop favoritchokladbollarna med dadlar vilket den fixar fint, mixar kryddor och annat kul. Jag gör ibland en bärglass i hackaren, körde sönder de frusna bären och bara tillsatte lite grädde för att kräma till det.

Jag är riktigt förtjust i den här stavmixern, dess kapacitet och styrka!

 

Plus: Stark, effektiv. Att den kan stå själv.

Minus: Överdelen till hackaren går inte att köra i diskmaskin (vatten läcker in)

 

Kommentera

Publiceras ej