Om OBH Nordica Hercules var tung nog att bygga muskler med, så är Moulinex Masterchef Gourmet en lättviktare i sammanhanget. Jag har packat ner maskinen i en papperpåse från valfri livsmedelbutik och promenerat med den i en hand från Vegagatan till Hagagatan i Stockholm (650 meter, 8 minuter, enligt Google maps). Ingen enastående fysisk bedrift kanske, men jag har provat med andra maskiner i både resväskor och bärkassar, och det brukar ge nackspärr eller trasiga handtag. Nu förstår jag att de flesta människor inte plockar med sig degblandaren på fjällvandringar, men om man har dåligt med bänkutrymme i sitt kök, kan maskinen behövas lyftas in och ur ur ett skåp, och då kan vikten vara ett problem.

Moulinex Masterchef är en av de billigaste degblandarna på marknaden, och den lätta vikten kan nog förklaras av det. För har man sparat in på något så är det ljudisoleringen av maskinen. Den låter som en mindre skördetröska, och samtal bredvid maskinen fungerar bara om man använder någon form av Dramaten-röst med magstöd.
Själva knådningen är helt ok, den knådar lika bra som maskiner som kostar ett par tusen mera. Står man bara ut med ljudnivån, så är maskinen helt funktionsduglig.

Som vanligt, går vi igenom degblandareguiden:

  • Motoreffekten. 900 Watt, vilket är bra jobbat för en så liten och billig maskin. Kan lukta en aning bränt vid långkörning av tyngre degar, men det gör en hel del av marknadens dyrare maskiner också. Hållbarheten vågar jag inte uttala mig om eftersom den bara är testad sporadiskt.
  • Degskålen. är på 4 liter, vilket innebär att en deg på 5 dl degvätska funkar fint, men inte en 1-liters. Även mycket små degar, på kanske 2,5 dl degvätska, är svårknådade. De fastnar mest i botten, ett problem som delas av både Kenwwod och OBH Nordicas maskiner.
  • Designen. Jag tycker personligen att maskinen är ganska snygg. Dock är den i plast, vilket brukar göra ytan lite repig och ful efter ett tag. Ett minus för alla symbolerna under loggan, för mig drar de ner utseendet.
  • Priset. Finns att inhandla på Tretti.se för 1495:- just nu vilket jag räknar som billigt när det gäller degblandare.

 

Plus: Billig men ändå väldigt fungerande maskin. Ovanligt snygg design i prisklassen.

Minus: Hög ljudnivå. Knådar små degar dåligt, går inte ner i botten ordentligt, och klarar inte riktigt av 1-litersdegar.

 
Kanske vill du baka mina tekakor med din degblandare, en storfavorit till ditt afternoon tea? (om du inte dricker afternoon tea så börja på direkten. 15.30 tror jag är den exakta tiden)

Kommentera

Publiceras ej