En dag i höstas när jag borstade håret framför en spegel, fick jag syn på mina biceps, och undrade var de kom från. Jag hade varit löjligt lat med träningen under hösten så från vad hade de egentligen upstått? Trotsade de alla naturlagar och hängde sig kvar på mina överarmar av egen kraft? Hade de materaliserats ur tomma intet? Men sen kom jag på vad det hela kan ha berott på. Det eviga bärandet på degblandare, och naturligtvis den livsviktiga ingrediensen i all bakning, mjöl. Väger en del, mer än man tror. Borde kanske ha satsat på origami istället, men det är försent nu.

OBH Nordica Hercules kitchen machine är en tung maskin, en av de tyngre (om man ska kategorisera dem, inför uppbyggnaden av ett hemmabagargym) och det kan betyda att det inte är så mycket plast inblandat, vilket bådar gott. Men hur funkade den i skarpt läge med deg då? Det är ju viktigast av allt. Jag tycker den knådar helt ok, även om den inte är någon kung bland degblandarna, påminner i arbetssättet om Kenwood KM616. Tyvärr gnisslar min modell lite underligt vid degkörning, vet inte om den borde smörjas upp (fast det ska väl vara gjort från start?). Det här är ingen supereffektiv maskin, men fungerar absolut och gör sitt jobb.

Vi tar oss igenom degblandarguiden igen:

  • Motoreffekten. OBH Nordica Hercules kitchen machine har en motor på 1200 watt, vilket smäller högt i degblandarkretsar. Jag vet inte hur hållbar den är under lång tid, men generellt brukar högre motorstyrka betyda längre hållbarhet, är min egen personliga erfarenhet.
  • Degskålen. Skålen är på 5,5 liter, men utformningen gör att den faktiskt klarar en deg på 1-liter vätska Skålen är smalare och högre, vilket gör att den slukar mer deg. Många skålar till andra maskiner är bredare och lägre och kan då inte ta mer än 500 g degvätska.
  • Designen. Jag tycker att det här är en snygg maskin, den får gärna stå på min bänk. Att den är i aluminium och inte metallfärgad plast, gör att den är reptåligare och håller sig snyggare längre (kanske mer en viktig faktor för mig som reser runt med mina degblandare)
  • Priset. Rek pris 3 595 SEK, vilket ligger i mellanklassen när det gäller degblandare.

 

Plus: Stark motor, helgjuten aluminium

Minus: Min maskin gnisslar. Knådar inte degen så väldigt effektivt. Även vispningen är inte så effektiv.

2 kommentarer

Gunilla Holgersson

27 Feb 2014 15:35

Min maskin åkte på verkstad två ggr, sista gången fick jag tillbaka en ny maskin. P.g.av att den hade ett konstigt oljud som stegrade sej ju högre den fick gå! Men jag håller med dej om att det låter om maskinen när man knådar, jag undrade mest över om den klarar att blanda en deg på en liter degvätska? Man har ju ingen lust att göra degen i omgångar. Jag hade tidigare en elextrolux i 35 år! Den var suverän. Jag funderar på att sälja denna och köpa en Andersson el elektrolux igen. Tack för svaret Maria..

Maria Blohm

27 Feb 2014 17:46

Hej!
Det är precis det jag menar med degskålen. Den är egentligen inte stor nog i liter att ta en deg på 1 liter degvätska, men då den är så hög så fungerar det.
Du kan ju kika runt bland mina tester och se om det ger något om du ska köpa en annan maskin.
Ankarsrum (gamla Electrolux) är ju samma maskin som innan, så gillar man den modellen så är det ett bra köp. Min favorit är Krups KA990, men den tar inte en så stor deg.

Kommentera

Publiceras ej